sâmbătă, 3 ianuarie 2015

6. Cuantica si libelula roz


Intr-o seara de august, doua lacuste (de fapt erau doi masculi lacusta) stateau pe marginea unui fir de papadie, se leaganau si se contrau:

- ...dupa cum iti spuneam si mai inainte, o problemă centrală în criptografie este distribuirea cheilor. O soluţie, aceea a criptografiei cu cheie publică, se bazează pe anumite probleme matematice complexe ca timp de calcul (cum ar fi factorizarea numerelor întregi), pe când criptarea cuantică se bazează pe legile mecanicii cuantice..
- Dar tu nu stii ca dispozitivele care folosesc criptarea cuantică utilizează fotoni individuali, şi se bazează fie pe principiul lui Heisenberg sau pe principiul legăturii cuantice. Incertitudine!
-Stai asa! Dar actul de a măsura este o parte integrantă a mecanicii cuantice, nu doar un proces extern şi pasiv, ca în cazul fizicii clasice. Este deci posibil să...
- Sa ce? Aoleo! S-a facut deja tarziu...nevasta-mea o sa ma futa la cap sa ii aduc boaba de fasole! Trebuia de doua zile...am si musafiri in seara asta...Zau nu mai pot sta!
- Ce musafiri?
-Mai, pai vine amicul meu, muscoiul si iubita lui, Libelula Roz.
- Curva aia?
- Dap...Auzi, da' stai mah, ca nu e curva...
- Da, asa e...dar nush' de ce, la astea misto, imi vine sa le zic curve... Cred ca din cauza lui nevasta-mea, buburuza...de cand e bortoasa, din curva nu o mai scoate e fatuca aia...Ce sa zic, e buna bucatica...
- Dap, stiu...

Cele doua lacuste ofteaza. Fiecarea avea acasa cate o gaza femela care nu mai corespundea nevoilor lor. Paroase, umflate si isterice. Dar cum si in lumea lacustelor sau a gandaceilor, in general, ca si in cea a oamenilor, exista onoare, lacustoii burtosi se complaceau in chinul zilnic. Mai ales ca aveau fiecare niste puradei cu aripi in crestere. Si se complaceau, si se tot complaceau, si asa,  treceau zilele, si trecea si vara, si se apropia de toamna ...Iar toamna, lacustele... Dar sa nu devenim pesimisti...

          Ne-am aplecat iar urechile inspre firul de papadie pe care sedeau Bill si Bobb, caci am reusit sa le aflam si numele, si am ascultat mai departe discutia, care revenise, iar, una deosebit de serioasa!
- Cum spuneam si ma tot intrerupeai, este posibil ca se codeze informaţia în anumite proprietaţi ale fotonului, astfel încât orice efort de a le monitoriza le modifică într-un mod uşor de detectat. Acest efect apare din cauză că în teoria cuantică, anumite perechi de proprietăţi fizice sunt complementare.
- Ahaa, inteleg! In sensul că măsurarea uneia dintre aceste proprietăţi o modifică pe cealaltă! nu?
- Da, corect. Deci acest fenomen este cunoscut ca principiul incertitudinii al lui Heisenberg. Cele două proprietăţi complementare care sunt des folosite în criptarea cuantică sunt cele două tipuri de polarizare a fotonului, de exemplu liniară (vertical/orizontal) sau diagonală (la 45 si 135 de grade).

 Deodata, pe cer, chiar deasupra celor doi se auzi un zbarnait placut, si linga ei pe tulpina de papadie, se posta o creatura roz-argintie, mica si cu niste ochi maaaari maaari si verzi. Era o libelula. Si chiar Libelula Roz, iubita muscoiului.
-hy! Ce faceti? Vorbeati cumva de mine?
Eu aud superbine, de cand mi-am cumparat niste emitatori speciali...Stiti, mai nou ma ocup de siguranta speciei gazelor. SSG...
Bill si Bob faceau fete fete, mai bine zis, clesti, clesti, tare rusinati ca fusesera auziti..
- Hei, nu aveti de ce sa va jenati. Aud comentarii de astea de peste tot. Dar eu sunt de parere ca daca nu vorbeste nimeni de tine, atunci inseamna ca deja cineva ti-a dat cu pliciul in cap...Deci, ca sa concluzionez, ca vad ca ne grabim cu totii...sper ca ma lasati sa va termin fraza? Nu de alta dar astea cu cuantica au inceput si pe mine sa ma pasioneze. Deci, Bill, Bobb, ce spuneti?
- te rugam, te rugam! spuse Bill incantat
- Cum sa nu, concluzioneaza! tipa isteric, aproape, Bobb.

-Pai e simplu: Este o stare a două sau mai multe particule cuantice (de exemplu fotoni) în care multe din proprietăţile lor fizice sunt puternic corelate. Particulele legate nu pot fi descrise specificând stările individuale ale particulelor, deoarece acestea pot să conţină informaţie într-un mod care nu poate fi accesat prin experimente făcute asupra vreuneia dintre ele în particular. Acest fenomen se produce indiferent de distanţa dintre particule. Acum, aripile sus! Zburam! Cu veselie inainte, marsh!!!!

Cei doi lacustoi zburau in urma ei:
- auzi mah, nici nu am ascultat-o ca ma uitam la aripioarele ei? Ce a zis?
- Nu stiu frate, ca eu ma uitam la codita ei...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu